Trudności w uczeniu się

W tym artykule przeczytasz:
-
Czym charakteryzują się trudności w nauce
-
Jak wyróżniają się specyficzne trudności w uczeniu się
-
Czym jest dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia oraz dysortografia
-
Jakie metody terapeutyczne wspierają dzieci w trudnościach w uczeniu się
Czym charakteryzują się trudności w uczeniu się?
Trudności w uczeniu się to szeroko rozumiany termin odnoszący się do zróżnicowanej grupy zaburzeń, manifestujących się poprzez znaczące trudności w opanowaniu i stosowaniu umiejętności słuchowych, mówienia, czytania, rozumienia oraz umiejętności matematycznych (definicja ta została zaproponowana przez Narodowy Zjednoczony Komitet do spraw Trudności w Uczeniu się).
Trudności w uczeniu się najczęściej występują u dzieci w wieku od ok. 3 do 10-12 roku życia.
W literaturze pedagogicznej wyróżnia się podział terminu trudności w uczeniu się ze względu na zakres pojęcia:
-
Niespecyficzne trudności w uczeniu się
-
Specyficzne trudności w uczeniu się
Niespecyficzne trudności w uczeniu się
Są to wszelkie rodzaje trudności w nauce, które są uwarunkowane różnorodnymi czynnikami, włącznie z upośledzeniem umysłowym, schorzeniami neurologicznymi, uszkodzeniami mózgu, narządów zmysłu i ruchu, a także zaburzeniami emocjonalnymi.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Specyficzne trudności w uczeniu się dotyczą dzieci, które odnoszą niepowodzenia w nauce pomimo prawidłowego poziomu inteligencji, dojrzałości w ogólnym rozwoju oraz zapewnienia im odpowiednich warunków dydaktycznych do zdobywania wiedzy i umiejętności.
Przyczyną występowania specyficznych trudności w nauce jest nieharmonijny rozwój psychoruchowy, a w szczególności opóźnienie rozwoju niektórych funkcji poznawczych (słuchowo-językowych, wzrokowo przestrzennych), ruchowych oraz ich współdziałania (integracji funkcji percepcyjnych i funkcji ruchowych).
Czym charakteryzują się trudności w zakresie czytania i pisania?
-
Wolnym tempem czytania
-
Trudnościami ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu
-
Niechęcią do czytania długich tekstów
-
Nieprawidłową pisownią
-
Popełnianiem błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad pisowni
-
Trudnościami z organizacją tekstu
-
Błędami gramatycznymi
-
Niewyraźnym pismem
Dzieci na lekcjach matematyki mogą mieć trudności:
-
Z przepisywaniem cyfr, dodawaniem w pamięci
-
W organizacji przestrzennej zapisu działań matematycznych
-
Z odczytywaniem treści w zadaniach tekstowych
-
Z zapisywaniem znaków nierówności
Specyficzne trudności w nauce najczęściej dotyczą umiejętności czytania, pisania, umiejętności matematycznych.
Specyficzne trudności w uczeniu się mogą dotyczyć różnych przedmiotów szkolnych takich jak: geografia, biologia, chemia, historia, języki obce.
Specyficzne trudności w uczeniu się – definicje zaburzeń
-
Dysleksja to specyficzne trudności w nauce czytania (osoba czyta wolno, z licznymi błędami, bez zrozumienia tekstu; zaburzeniu często towarzyszą trudności z opanowaniem poprawnego pisania)
-
Dysgrafia to zaburzenie umiejętności pisania (charakter pisma dziecka jest mało staranny, niewyraźny, nieestetyczny). Przyczyną występowania dysgrafii może być nieprawidłowa interpretacja informacji słyszanych lub widzianych, zaburzenia w przetwarzaniu informacji, zła koordynacja lub zaburzenia językowe.
-
Dyskalkulia to zaburzenie predyspozycji potrzebnych do rozumienia matematyki (osoba ma trudności w uczeniu się matematyki mimo inteligencji w normie, braku zaburzeń emocjonalnych, odpowiednich warunków do nauki oraz motywacj).
-
Dysortografia to specyficzne zaburzenia w nauce pisania, objawiające się popełnianiem błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad pisowni i odpowiedniej motywacji do poprawnego pisania, często współwystępuje z trudnościami w czytaniu.
Trudności w uczeniu się - obszary wsparcia
-
Polepszenie koncentracji uwagi
-
Poprawa pamięci
-
Wzrost efektywności uczenia się
-
Zwiększona odporność na stres
-
Poprawa umiejętności panowania nad emocjami
-
Wsparcie i przyspieszenie efektywności innych terapii pedagogicznych
Dzięki sprzężeniu zwrotnemu pacjent uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal mózgowych, tak aby mózg pracował szybciej i wydajniej.
-
Poprawa szybkości uczenia się
-
Pomoc w nauce czytania i pisania
-
Lepsze zapamiętywanie i rozumienie informacji podawanych drogą słuchową
-
Stymulacja uwagi i poprawa czasu reakcji
-
Poprawa koordynacji oko-ręka
-
Poprawa koordynacji słuchowo-ruchowej
Trening obejmuje automatyzacje przetwarzania spostrzeżeń w obszarze słuchu, wzroku i zdolności motorycznych; pracujemy nad automatyzację i koordynacją półkul mózgowych.
-
Wsparcie dziecka w rozwoju fizycznym, emocjonalnym i poznawczym
-
Poprawa koordynacji psychoruchowej
-
Efektywne automatyczne przetwarzanie i wykorzystanie skomplikowanych informacji sensomotorycznych
-
Poprawa efektywności funkcjonowania układu nerwowego
-
Wsparcie w nabywaniu podstawowych technik szkolnych (czytanie i pisanie)
-
Uzupełnienie treningu słuchowego Metodą Warnkego
Metoda wspiera wszechstronny rozwój dziecka i osiągnięcie dojrzałości motorycznej, stymuluje zmysł równowagi, dotyku, propriocepcji, pracujemy nad napięciem mięśniowym, koordynacją ciała, motoryką dużą i małą.
Bibliografia:
1. L. Wiatrowska, Zróżnicowany obraz dziecka z trudnościami w uczeniu się i rodzicielskiej pomocy. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu, ''Wychowanie w Rodzinie'' t. VIII (2/2013)
2. A. Jaworska, Teoretyczne konteksty trudności w uczeniu się. Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie - Collegium Bobolanum, Studia Bobolanum 29 nr 3 (2018): 177-193.
3. M. Bogdanowicz, A. Borkowska, Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu

Premiera nowej aplikacji IMAGINE STORIES. Stwórz personalizowane bajki dla dzieci do czytania
Imagine Stories to aplikacja, która z pomocą AI umożliwia szybkie i łatwe tworzenie bajek dla dzieci do czytania.

Imagine Infinity – animowane plansze do treningu Biofeedback
Pierwszy na świecie zestaw plansz reaktywnych do biofeedbacku, opracowany ze wsparciem sztucznej inteligencji. Zanurz się w wyobraźni bez granic.
Powiązane artykuły

Czym jest Sensomotoryka?
Sensomotoryka to metoda terapeutyczna oparta na podstawach teoretycznych dotyczących rozwoju człowieka oraz pracy Winfrieda Scholtza.

Co to jest Metoda Warnkego?
Głównym założeniem terapii Metodą Warnkego jest jednoczesne oddziaływanie podczas treningu na zmysły wzroku, słuchu i motorykę ćwiczącego.

Co to jest Biofeedback?
Biofeedback czyli biologiczne sprzężenie zwrotne polega na dostarczeniu trenującemu informacji zwrotnej o jego stanie fizjologicznym.